آنگاه که . .
آنگاه که
آنگاه که غرور کسی را له می کنی،
آنگاه که کاخ آرزوهای کسی را ویران می کنی،
آنگاه که شمع امید کسی را خاموش می کنی،
آنگاه که بنده ای را نادیده می انگاری،
آنگاه که حتی گوشت را می بندی تا صدای خرد شدن غرورت را نشنوی،
آنگاه که خدا را می بینی و بنده ی خدا را نادیده می گیری،
دستانت را بسوی کدام آسمان دراز می کنی تا برای خوشبختی خودت دعا کنی؟
فضاپيماي «مسنجر» به مدار سياره عطارد رسيد
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، فضاپيماي مسنجر روز پنجشنبه پس از طي 600/785/885/7 كيلومتر مسافت در مدت نزديك به شش سال و نيم وارد مدار سياره عطارد شد. اين اولين باري است كه يك فضاپيما چنين مرحله برجستهاي از مهندسي و علم را در درونيترين سياره منظومه شمسي به انجام ميرساند.
کسانی که اینترنت را دگرگون کردند
هميشه و در همه ادوار کساني بوده اند که با خوش فکري و ارائه ايده اي بکر و تازه نقطه عطفي در عصر و زمانه خود بوده اند. حال مي خواهيم به بررسي کوتاهي بپردازيم از کساني که با طرح و ايده هاي خود گامهاي مثبت و اساسي در وب و اينترنت برداشته اند:
چگونه به فرزندانمان در انجام تكاليف كمك كنيم؟
زمانی که معلم از تکلیف شب حرف می زند، با آه و ناله اغلب دانش آموزان مواجه می شود.
راهكارهايي براي پرورش انگيزه تحصيلي دانش آموزان
در مدارس امروز، تلاش براي برقراري ارتباط با دانشآموزاني كه علاقه شان را به يادگيري از دست داده اند، يا دانشآموزاني كه بنا به دلايلي، دچار شكست تحصيلي يا ترك تحصيل شده اند، براي تمامي معلمان تجربهاي مايوس كننده و بسيار معمول است.
حكايت فخر توانگر
حكايت فخر توانگر از ابوعبدالله جعفر بن محمد الصادق (ع) نقل است كه: درویشی به نزد پبامبر(ص) آمد. توانگری نزد آن حضرت بود و جامه خویش از درویش در كشید. پیامبر(ص)فرمود: چه چیز ترا بدین كار واداشت؟ آیا ترسیدی تهیدستی او به تو رسد یا توانگری تو به وی؟ توانگر گفت: ای پیامبر خدا، اكنون كه چنین فرمودی، نیم دارائی من از آن او باشد. پیامبر (ص) از تهیدست پرسید: آیا می پذیری؟ گفت: نه. پرسید: چرا؟ گفت: ترسم از آن است كه من نیز به همان دچار شوم كه او دچار آن است. كشكول شیخ بهایی
هوشمند شدن خانه ها تا 10 سال آینده
متخصصان صنایع و تکنولوژی ها معتقدند در آیندهای نه چندان دور خانههای دیجیتالی ساخته خواهند شد که میتوانند خود را با خواستههای ساکنان انطباق داده و نسلی جدید از ارتباطات ویدیویی، نظارت و راهکارهای صرفهجویی در انرژی ارائه کنند.
مشتركات قرآن و نهج البلاغه
3ـ پیغمبر اسلام در زمان فترت، مبعوث شد
«یا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا یُبَیِّنُ لَكُمْ عَلى فَتْرَهٍ مِنَ الرُّسُلِ؛ (مائده/ 19) ای اهل كتاب فرستاده ما در دوران فترت پیغمبران، به سوی شما آمد كه حق را برای شما روشن كند.»
«اَرْسَلَهُ عَلی حینِ فَتْرَهٍ مِنَ الرُّسُلِ وِ طُولِ هَجْعَهٍ مِنَ الْاُمَمِ؛ (خطبه 88 و 157) خداوند پیغمبرش را در زمان فترت رسولان و خواب طولانی امٌتها فرستاد.»
بیان:
«فترت» در لغت به معنی انقطاع و سستی در كار است و در آیه شریفه به اتّفاق جمیع مفسّرین مراد انقطاع وحی و فاصلهیی است كه بین آمدن پیغمبران حاصل میشود و در اینجا مقصود فاصلهیی است كه بین حضرت عیسی و پیغمبر خاتم ـ صلّی الله علیه و آله ـ رخ داد كه حدود 600 سال بوده است و ذكر این مطلب در آیه برای امتنان و اتمام حجّت خداوند بر بندگان است تا نگویند چرا بعد از این مدت طولانی برای ما راهنما و پیغمبری نفرستادی. چنانكه این معنی از ذیل آیه شریفه و خطبه مباركه نیز ظاهر میگردد.
منبع : سایت اندیشه قم
پرهیزکاران
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
(پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان ميآورند، و نماز را بر پا ميدارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق ميكنند.
آنان را خداوند هدايت كرده، و آنهارستگارانند.
قرآن کریم - سوره بقره
اولین . .
سال دوم ابتدائی معلم مهربانی داشتیم بنام خانم رمضانی . یک روز ، زنگ علوم ، میکروسکوپی با خودش آورد و گفت :
امروز قراره پوست نازک پیاز رو با میکروسکوپ ببینید . بچه ها خیلی خوشحال شدند .من لحظه شماری می کردم تا نوبتم بشه و برای اولین بار از میکروسکوپ استفاده کنم .
پوست پیازی که با میکروسکوپ دیدم شبیه آسمانی بود که چند تکه ابر داشت .
خانم رمضانی گفت :
هر چه دیدیم را برای جلسه بعد نقاشی کنیم .
وقتی به خانه آمدم اتفاق آنروز را برای برادرم تعریف کردم. برادرم که دبیرستانی بود متعجب شده بود و می خواست بدونه دقیقا چه چیزی دیدم .
دفعه بعد ، سال سوم دبیرستان بودم که قطره خونی را با میکروسکوپ دیدم . و این آخرین باری بود که از میکروسکوپ استفاده کردم .
خوشبختی را در خانواده بیابید
خانواده ابتدایی ترین و مهمترین نهاد جامعه بشری محسوب می شود و نقش بسیاری در فرایندهای اجتماعی و بهداشت روانی فرد و جامعه ایفا می کند. نقش خانواده در فرهنگ ایرانی بسیار برجسته بوده تا جایی که به درستی می توان خانواده را مهمترین رکن جامعه ایرانی دانست.
نکاتی درباره ی اعتماد به نفس کودکان
یک کودک تازه متولد شده دارای یک پذیرش طبیعی از خود است. با این حال لزوما این به معنای داشتن اعتماد به نفس ترجمه نمیشود . سطح اعتماد به نفس کودکان اغلب نتیجه شرایط محیطی، به خصوص والدین شان است .
امضای دیجیتال روی کارت هوشمندملی ایرانیها/جایگاه ایران درامضای دیجیتال
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمامی ایرانیان تا پایان برنامه پنجم توسعه دارای امضای دیجیتال خواهند شد گفت: یکی از اطلاعاتی که در درون کارتهای هوشمند ملی ذخیره می شود و توسط دستگاههای مختلف کارتخوان قابل خواندن است امضای دیجیتالی خواهد بود.
هفت پیشنهاد مفید و کارساز در تربیت صحیح کودکان
اول – فرزند خود را هر روز به مدرسه بفرستید. واضح است که حضور در مدرسه اهمیت دارد. بررسی ای که اخیراً، انجام شده ، نشان می دهد میزان حضور در کلاس درس روش خوبی برای پیش بینی نمرات آزمون است.
روش های تدریس خلاق
...
روش هاى عملى پرورش خلاقیت
هر یک از این روش ها مى تواند خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهد. در بهره گیرى از این روش ها باید به ویژگى هاى روش خلاق توجه کرد :
1- داستانگویى و قصه نویسى
2- شرح حال نویسى و انشا نویسى
3- امور هنرى از قبیل نقاشى
4- بیان شرح حال و زندگى بزرگان
5- استفاده از روش هاى تدریس متنوع
در تدریس موارد مختلف، هیچ گاه نباید از روش و الگوى واحدى استفاده کرد. افکار قالبى را در کودکان ایجاد نکنید و پرسش و پاسخ ها باید در کلاس درس، آزاد باشد، نه قالبى و محدود.
6- ایجاد فرصت براى یادگیرى اکتشافى
7- تشویق دستاوردهاى خلاق کودکان
منبع : http://www.classro.blogsky.com/
هانی
سال چهارم دبیرستان همکلاسی داشتیم بنام هانی که بسیار باهوش و اهل علم بود . یک سال هم جهشی خوانده بود . نفر اول منطقه بود و همه پش بینی می کردند در دانشگاه دولتی در رشته خوبی پذیرفته خواهد شد. همیشه در درسها از همه بچه ها جلوتر بود چون درسهای هر سال را سال قبلش خوانده بود و این را مدیون والدینش بود . آنها از کودکی برای هانی برنامه ریزی کرده بودند و همیشه مراقبش بودند و او هم واقعا تلاش می کرد . بعدها شنیدم در همان اولین سال شرکت در کنکور ، در دانشگاه دولتی پذیرفته شده بود .
مشتركات قرآن و نهج البلاغه
2ـ دین پسندیده خدا، اسلام است
«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ؛(آل عمران/ 19) همانا دین نزد خدا اسلام است.»
«وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ
وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرِینَ؛ (آل عمران/ 85) كسی كه غیر از
اسلام دینی را بجوید، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت از
زیانكاران است.»
«الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ
نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِیناً؛ (مائده/ 3) امروز دین شما
را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را دین شما انتخاب
كردم.»
«ثُمَّ اِنَّ هذَا الْاِسْلامَ دینُ اللِه الَّذِی اِصْطَفاهُ
لِنَفْسِهِ وِ أِصْطَنَعَهُ عَلی عَیْنِهِ؛ (خطبه 189) این اسلام، دین خدا
است و آن را برای خود برگزیده و به نظر عنایت خویش پرورده است.»
«فَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْاِسْلامِ دیناً تَتَحَقَّقْ شِقْوَتُهُ وَ
تَنْفَصِمْ عُرْوَتُهُ وَ تَعْظُمْ كَبْوَتُهُ وَ یَكُنْ مَا بُهُ اِلَی
اَلْحُزْنِ الطَّویلِ وَ الْعَذابِ الْوَبیلِ؛ (خطبه 160) كسی كه غیر از
اسلام دینی جوید، بدبختی و تیره، روزیش ثابت میگردد و رشته او گسیخته
میشود و بر او سخت میافتد و بازگشت او به اندوه بسیار و عذاب دردناك
است.»
بیان:
دین در لغت به معنی جزا و پاداش است، مانند آیاتی كه كلمه دین در آنها مضاف الیه یوم گشته است، چون «مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ»[8]؛ به معنی اطاعت و انقیاد است مانند آیه «ما كانَ لِیَأْخُذَ أَخاهُ فِی دِینِ الْمَلِكِ»[9].
ولی اكنون كه میگوییم دین، به معنی قوانین و مقررات خاصی است كه ازجانب
خداوند توسط یكی از پیغمبران بری سعادت بشر نازل گشته است؛ چنانكه در آیه
شریفه: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ»[10] در این معنی به كار رفته است.
اما اسلام به معنی دخول در سلامت است زیرا شخص به بركت اسلام، عقاید و
حیثبات خود را در دنیا و آخرت در حصار محكم و استوار الهی از گزند و شرور،
سالم نگه میدارد؛ یا به معنی تسلیم و انقیاد است و این معنی از آیات
بسیاری استیناس[11] میشود مانند:
«فَإِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ
الُْمخْبِتِینَ؛ (حج/ 34) خدایتان خدای یگانه است، مطیع او شوید و فروتنان
را مژده بده.»
و به ملاحظه همین معنی شریعتهای گذشته را قرآن مجید، اسلام نام نهاده است مانند:
«إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ
الْعالَمِینَ وَ وَصَّى بِها إِبْراهِیمُ بَنِیهِ وَ یَعْقُوبُ یا بُنِیَّ
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى لَكُمُ الدِّینَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ
مُسْلِمُونَ؛ (بقره/ 131) زمانی كه پروردگار ابراهیم به او گفت: اسلام
آور. گفت: به پروردگار جهانیان اسلام آوردم و ابراهیم همین طریقه را به
پسران خویش و یعقوب سفارش كرد ای فرزندان من خدا این دین را برای شما
برگزید، نمیرید مگر آنكه مسلمان باشید.»
[8] . سوره فاتحه الكتاب، آیه 4.
[9] . سوره یوسف، آیه 76.
[10] . سوره فتح، آیه 28
[11]. استیناس، انس گرفتن، مأنوس شدن.
منبع : http://www.andisheqom.com/
سایت اندیشه قم
تصویر نقشه کامل مداری مغز پستانداران
محققان مدرسه پزشکی هاروارد با بررسی فعالیتهای سلولی مغز یک موش و ثبت بیش از سه میلیون عکس از مغز این جاندار توانستند نقشه ای کامل و سه بعدی از اتصالات عصبی مغز پستانداران ترسیم کنند.
نقش مدرسه و عوامل آموزشگاهی در بهداشت روانی دانش آموزان
بسياري از مردم از بهداشت رواني تصويري از بيماري هاي حاد رواني در ذهن دارند در صورتي كه بحث پيرامون بهداشت رواني به معني يافتن راه هايي براي پرورش مهارت هاي مطلوب اجتماعي در دانشآموزان است
رابطه بلاها با قضای الهی
به دليل فواید ارزنده بلاهاست که صفت رضا به قضای الهی و خشنودی به آنچه خدا پیش می آورد ایجاد می گردد.
سعدی می گوید:
کوتاه دیدگان همه راحت طلب کنند
عارف، بلا، که راحت او در بلای او است
بگذار هرچه داری و بگذر که هیچ نیست
این پنج روز عمر که مرگ از قفای اوست
هر آدمی که کشته شمشیر عشق شد
گو غم مخور که ملک ابد خونبهای اوست
از دست دوست هر چه ستایی شکر بود
سعدی رضای خود مطلب چون رضای اوست
گوهر قیمتی از کام نهنگان آرند
آنکه او را غم جان است به دریا نرود
منبع : http://mehrbaran49.blogfa.com/
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک ( به انگلیسی : Electronic commerce ) فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت است.
سیگیت هارد سه ترابایتی ساخت
شرکت سیگیت اقدام به عرضه آخرین محصول خود با ظرفیت سه ترابایت کرده است.
هارد درایو جدید سیگیت Barracuda XT نام دارد و ظرفیت مناسبی را در اختیار کاربران برای ذخیره کردن اطلاعات می گذارد.
این درایو هم اکنون در دسترس کاربران قرار دارد و با نرم افزار DiscWizard تجهیز شده است.
این هارد دارای 64 مگابایت ظرفیت برای 7200 -RPM است.
این هاردها در دو ظرفیت دو و سه ترابایتی در دسترس کاربران قرار دارد و از رابط کاربری فوق پرسرعتی برخوردار است.
منبع : دنیای اقتصاد
تصاویر نادرترین پستاندار دنیا / لبخند شیرین مقابل دوربین زیست شناسان
به گزارش خبرگزاری مهر، ارزیابیهای سازمان بین المللی حفظ محیط زیست نشان
می دهد که کرگدن جاوه ای (Rhinoceros sondaicus) کمیاب ترین گونه پستاندار
در دنیا است. به همین منظور گروهی از کارشناسان این سازمان با نصب تعدادی
تله دوربین دار در پارک ملی "یوجونگ کولون" که یک جنگل بارانی در اندونزی
است موفق شدند این حیوان را در قاب تصویر شکار کنند.
شبکه کامپیوتری چیست ؟
مشتركات قرآن و نهج البلاغه
1ـ حمد و ستايش خداوند قرآن مجيد و نهج البلاغهي شريف، بعد از تسميه با كلمة «الحمدلله»آغاز ميشوند كه عين اين كلمه بيست و دو مورد در قرآن و سي و يك مورد در نهجالبلاغه آورده شده است؛ به علاوه تركيبهاي ديگري كه مفيد اين معني باشد، بيشتر از اين مقدار است تا دستوري باشد براي مردم كه در ابتداي خطابة خود، منعم و رازق خويش را ستايش كنند و متذكّر عظمت و جلال او در ضمن صفاتي كه بعد از اين كلمه بيان ميشود، بشوند؛ چنانكه علي ـ عليه السَلام ـ ميفرمايد: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتاحاً لِذِكْرِهِ.»[1] يعني سپاس سزاوار خداوندي است كه سپاسگزاري را كليدي جهت يادآوري خود قرار داد.
و چون علماي بيان الف و لام كلمه «الحمدلله»را استغراقيه و لام جر را مفيد اختصاص دانستهاند، معني اين كلمه اين است: «به طور كلي هر گونه ستايش مختص خداوند است».از بيان شيخ توسي در تفسير تبيان پيرامون آيات اول سوره انعام، استفاده ميشود كه صفاتي كه بعد از كلمه الحمدلله ذكر ميگردد، علّت امر به تحميد بندگان و مانند «دعوي الشييء ببينة و برهان»است. شيخ جليل بعد از ذكر آية «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ»[2] ميگويد: «اخبر الله تعالي في هذه الآية ان المستحق للحمد من خلق السموات و الارض»[3] يعني خداوند متعال در اين آيه خبر ميدهد كه سزاوار ستايش كسي است كه آسمانها و زمين را آفريده و تاريكيها و نور را قرار داده است.
و ملاّ عبدالله ـ مؤلّف حاشية معروف در منطق ـ نيز به اين معني تصريح كرده و آن را از لطايف كلام شمرده است و نيز در علم معاني و بيان خلاصة اين مطلب را به اين عبارت بيان ميكند: «تعليق الحكم الوصف يشعر بعلية مأخذ الاشتقاق.»بنابراين ميتوان گفت معني آية «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنا عَلي كَثِيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ»[4] اين است كه چون خداوند ما را بر بسياري از بندگان با ايمانش برتري داد، سزاوار است كه او را ستايش كنيم. معني آية شريفة «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلي عَبْدِهِ الْكِتابَ»[5] اين است كه چون خداوند قرآن را بر بندهاش محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ فرو فرستاد، سزاوار ستايش است. همچنين در جملة نهج البلاغه «اَلْحَمْدٌلِلَّهِ النّاشِرِ فِي الْخَلْقِ فَضْلَهُ وَ الْباسِطِ فيهِمْ بِالْجُودِ يَدَهُ»[6] معني اين است كه چون خداوند احسانش را بر مردم پراكنده و همه را مشمول بخشش خود قرار داده است، سزاوار ستايش است.
به طوري كه در قرآن و نهجالبلاغه تفحّص و استقصا نموديم، حمد و ستايش الهي در شش مورد آورده شده است.
1ـ در موقع بيان نعمتي از نعم الهي مانند سه مثال سابق.
2ـ هنگام ذكر صفات الهي مانند آيهيي كه از شيخ توسي در تفسير تبيان بيان شد.
3ـ زمان تذكر نعمت و احساني كه از جانب خداوند به انسان ارزاني شده است مانند آية «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَي الْكِبَرِ إِسْماعِيلَ»[7]
4ـ موقعي كه بلا و مصيبتي از انسان دفع شود، مانند:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحُزْنَ؛ (فاطر/ 34) سپاس خدايي را سزاست كه اندوه را از ما برد.»
5ـ در اوقات مخصوصي از شبانه روز مانند آية:
«وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ؛ (ق/ 39)»
6ـ ستايش در همه اوقات به صورت صنعت تأبيد مانند:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّما وَقَبَ لَيْلٌ وَ غَسَقَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّما لاحَ نَجْمٌ و خَفَقَ؛ (خطبة 48)»سپاس خداوندي را سزا است تا هر زمان كه شب فرا رسد و تاريكي فراگير شود و هرگاه كه ستاره هويدا و پنهان گردد.
[1] ـ خطبة 156.
[2] . سورة انعام، آية 1.
[3] . تفسير تبيان، شيخ توسي، ج 4، ص 76، چاپ مكتب الاعلام الاسلامي، 1409 ه. .
[4] . سورة نمل، آية 15.
[5] . سورة كهف، آية 1.
[6] . خطبة 99.
[7] . سورة ابراهيم، آية 39. منبع : http://www.andisheqom.com
روش های زیر می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد:
1. تصویر انسان موفق و پیروز را در ذهن خود حک کنید و اجازه ندهید که آن محو شود. چون این به نفع شماست و شما اینگونه بزرگ می شوید.
2. فکر منفی به ذهنتان راه ندهید.این دشمن شماست. گرچه فکر کنید واقعیت دارد.
3. مسائل و موانع را در ذهنتان بزرگ نکنید. بلکه آنها را بی ارزش بشمارید.حقیقتاً هم امور دنیا بی ارزش و کوچک هستند و انسان خود، آنها را بزرگ می کند شما باید به این مسئله ایمان داشته باشید.
4. تحت تاثیر پیروزی و موفقیت دیگران قرار نگیرید و سعی نکنید مثل دیگران باشید چون هر کس منحصر به فرد است. و ظاهر آنها شما را فریب ندهد. ای بسا ممکن است آنها سرشار از نا آرامی باشند.
5.با خدا باشید و به کمک و یاری او ایمان داشته باشید.و مطمئن باشید که او با شماست و شما را به حال خود رها نخواهد کرد.
6. به تواناییها و قدرت خود ایمان و اعتماد داشته باشید و برای به ظهور رساندن آنها تلاش کنید.
7.در مقابل دیگران تکبر و غرور نداشته باشید و خود را آزاد و رها کنید و هیچ ابایی نداشته باشید که با دیگران مردانه و با گذشت برخود کنید.
8. اگر مشکل حاد روحی و روانی دارید و نمی توانید خود را جم و جور کنید و فکرتان به جایی نمی رسد با یک مشاور متخصص و امین مشورت کنید و از او یاری بطلبید .
9. از هر چیزی که می ترسید بر آن غلبه کنید.فرار از ترس ممکن است که به مشکلی از مشکلات ما بیفزاید. حضرت علی (ع) می فرماید: اگر انسان روزی بر یک ترس غلبه نکند، زیان دیده است.
10. از تنبلی دوری کنید، و وظیفه ی خود را آنگونه انجام دهید که در شما احساس رضایت درونی به وجود آید. گرچه نتیجه ی مورد نظر حاصل نشود.
رفتار با دانش آموزن
احترام متقابل: معلمی كه دانش آموز را پائین تر از خود می داند و به او با دیده تحقیر می نگرد نباید انتظار احترام از طرف او را داشته باشد. اگر دانش آموز را به عنوان یك انسان مستقل بپذیریم و به خواستهها و نظرات او احترام بگذاریم درواقع به خود احترام گذاشته ایم و این احترام متقابل صمیمیت و نزدیكی روحی ایجاد خواهد كرد. در محیطی كه دانشآموز با معلم خود احساس نزدیكی نكند و از او بترسد و یا به او اعتماد نداشته باشد، یادگیری به نحو احسن انجام نمیگیرد.
اين تصوير يك انسان است؟
يك دانشمند دانماركي دست به ساخت جديدترين روبات انساننماي ژاپني زده است؛ اين روبات به قدري شبيه انسان است كه افراد با ديدن آن در وهله اول براي چند ثانيه گيج ميشوند!
چگونه دانش آموزان را به یادگیری تشویق کنیم؟
تشویق دانش آموزان به فراگیری و رسیدن آنها به سطوح بالاتر چالشی برای بسیاری از معلمان تبدیل شده است. معلمانی که آموختن را تشویق می کنند،(هدف آنها) تربیت افرادی است که بهتر تحصیل کنند و برای آینده آماده شوند. برای تشویق یک دانش آموز برای یادگیری، معلمان باید وقت اضافه صرف کنند و هر دو(دانش آموز و معلم) در داخل و خارج از کلاس تلاش کنند.