حکمت



*** حکمت، انسان را به راه راست راهنمایی کند

*** علم و دانایی ثمره و میوه حکمت است، و درستی و حقیقت شاخه های آن

*** حکمت گمشده هر انسان با ایمانی است، آن را فرا گیرید اگر چه از 

         دهان منافقان باشد

*** حکمت را شعار خود گردان و آرامش و وقار را پیراهن خود، که این دو زیور نیکان است

*** آغاز حکمت ترک لذتهاست و انجام آن بیزاری جستن از آنچه نابود شدنی است

*** بوسیله حکمت، پرده از چهره علم و دانش برداشته شود
  
*** میوه حکمت، رستگاری است

*** حکمت را هر جا که هست فرا گیر، براستی حکمت گمشده هر مومنی است

*** اساس حکمت و فرزانگی، ملازمت با حق است

*** مقرون و همراه گشته حکمت با پاکدامنی

*** هر چه حکمت و فرزانگی در انسان نیرومند شود، شهوت و خواهشهای نفسانی 

         ضعیف و ناتوان گردد

***  میوه حکمت، دوری کردن از دنیا و شیفته شدن به بهشت برین است


  منبع :  کتاب غرر الحکم و درر الکلم

  مولف: قاضى ناصح الدين ابوالفتح عبدالواحد بن محمد بن عبدالواحد تميمى آمدى



تنها ترا مى‏پرستيم


إِيّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏

(خدايا) تنها ترا مى‏پرستيم و تنها از تو يارى مى‏جوئيم.

     

                                                                        سوره حمد ، آیه 5                                                                      

پيام ها

1- ابتدا بايد بندگى خدا كرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعين»

2- بندگى، تنها در برابر خداوند رواست نه ديگران. «ايّاك نعبد»

3- گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت كردن نيز نيازمند كمك او

هستيم. «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين»(42)

4- «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مى‏گوييم:

«نعبد» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مى‏گوييم:

«نستعين» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.

5 - شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست‏يابى به توحيد و يكتاپرستى است.

«ربّ العالمين، الرّحمن الرّحيم، مالك يوم الدّين، ايّاك نعبد»

6- از آداب دعا و پرستش اين است كه انسان خودرا مطرح نكند و

خود را در حضور خداوند احساس كند. «ايّاك نعبد...»

7- توجّه به معاد، يكى از انگيزه‏هاى عبادت است. «مالك يوم الدّين ايّاك نعبد»

---------------------------------------------------------------------------------------------

42) و ما كنا لنهتدى لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدايت الهى نبود ما هدايت نمى‏يافتيم. اعراف، 43


          منبع :  تفسیر نور   http://www.qaraati.net


مومن



 حضرت علی (ع) می فرمایند : 


***  مومن زیرک و خردمند است

***  مومن از انحراف و دشمنی پاک و پاکیزه است

***  مومنان چنانند که (مردمان) به نیکیهایشان امیدوار،

       و از شر و بدی آنها در امان هستند

***  مومن آسان گیر، نرمخو، افتاده و مورد اعتماد مردم است

***  مومن کم لغزش و پر عمل است

***  مومن زبانش سخت راستگو و در احسان پر بخشش است

***  مومن سیره اش میانه روی و شیوه اش رشد و هدایت است

***  مومن در فراخی زندگی سپاسگزار و در بلا و گرفتاری شکیبا،
    
      و در خوشی و فراخی زندگی ترسان است

***  شکفتگی مومن در روی او است و اندوهش در دل

***  مومن در برابر خدای تعالی و مومنان از برده خوارتر است

***  برای انسان با تقوا سه نشانه است: اخلاص عمل، کوتاهی آرزو،

      و غنیمت شمردن فرصتها
    
***  یافت نشود مومن که حسود یا کینه توز یا بخیل باشد

***  مومن چون به چیزی بنگرد پند گیرد و چون خموش باشد

      تفکر و اندیشه کند، و چون لب بگشاید به یاد  خدا باشد
   
     و چون چیزی به او عطا شود شکر گزارد، و چون گرفتار بلا شود صبر کند

***  مومن کسی است که دین خود را بوسیله دنیا نگه دارد،

     و فاجر و تبهکار کسی است که دنیایش را به وسیله دین نگهداری کند

***  برترین مومنان در ایمان کسی است که گرفتن و دادن، و خشم و رضای او،

      همه برای خدا باشد

***  مومن چنان است که روش او زهد او است، تمام همتش دینداری او است،

     و عزتش در قناعت او است،  و همه کوشش او برای آخرت است،
   
     حسنات و کارهای نیکش بسیار، درجاتش عالی و والاست و برای

     رهایی و رستگاری خود ( از این جهان ) اشراف پیدا کرده است


   منبع :  کتاب غرر الحکم و درر الکلم

           مولف: قاضى ناصح الدين ابوالفتح عبدالواحد بن محمد بن عبدالواحد تميمى آمدى


 کارهایی که با انجام آن، شیطان از انسان دور می شود


    
   1. توکل به خدا داشتن
 
   2. همیشه به یاد خدا بودن

   3. تلاوت قرآن

   4. انصاف داشتن نسبت به مردم (آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند)

   5. صبر در مصیبت داشتن

   6. راضی بودن به روزی که خدا برایمان مقدر کرده است

   7. روزه گرفتن

   8. صدقه دادن

   9. دوستی با مردم برای رضاء خدا

   10. توبه کردن

   11. صلوات فرستادن

   12. سجده طولانی داشتن

   13. ازدواج کردن

   14. اخلاص در کارها داشتن


چه کنیم که معصیت نکنیم؟



برای تسهیل طاعت و اجتناب از معصیت راهی جز این نداریم که متوجه شویم و یقین کنیم

که طاعت، نزدیکی به تمام نعمت ها و خوشی ها و دارایی ها و عزت ها و... است، و

معصیت عبارت است از محرومیت و ناخوشی و نداری و ذلت و ...


         از کتاب  نکته های ناب از آیت الله العظمی بهجت   مولف : رضا باقی زاده


آیا باید کودکان را تنبیه کنیم؟


آیا باید کودکان را تنبیه کنیم؟ آیا تنبیه حتما لازم است و چگونه باید انجام دهیم؟

ما باید اطفال را به آرامی وارد زندگی کنیم. در حقیقت ما نباید خیلی از آنها انتظار داشته باشیم

و باید قبل از آنکه آنها را تنبیه کنیم خود را مورد آزمایش قرار دهیم و صبور باشیم.

باید بدانیم که کودکان نمی توانند باری از دوش ما بردارند. پس نباید فرزندان خود را

تحت فشار قرار دهیم. اما باید به کودک ثابت شود تنبیه بخاطر خودش است.

پس هرگز نباید طفل را وقتی از دستش عصبانی هستید و یا غرورتان

جریحه دار شده است  و یا ملول هستید تنبیه کنید.  طفل کوچک نیاز به

انعطاف پذیری و محبت ما دارد و این حق اوست. از طرفی با احساس ظریف خود

 خیلی زود می فهمد که ما را عصبانی و یا غمگین کرده است 

و از طرف دیگر به اینکه مغضوب واقع شود و یا از نظر ما بیفتد حساسیت دارد.

 پس باید مواظب باشیم که انعطاف پذیری ما طوری باشد که نه به طفل ظلم شود

و نه بسیار آزاد باشد. 

آیا هیچوقت نباید تنبیه کنیم؟ در هیچ موردی؟

روانشناسانی هستند که بدان معتقدند. آنها عقیده دارند که کلیه نافرمانیها

و کمپلکس های اطفال ناشی از آنست که نیازها و احتیاجات آنان ارضاء نمی شود

و یا مراحل تکاملی شان مورد توجه قرار نمی گیرد.

گاهی که فرزند ما به هیچ نحوی حاضر به اطاعت نیست دستهای ما بی اختیار بکار می افتد

 و ضربه ای به او می زنیم. در این صورت نیز طفل فورا گریه می کند.

 در حالی که ضربه خیلی کم قدرت بود و اصلا دردی ایجاد نکرده است. 

در اصل آن درد نبوده که طفل را به گریه انداخته بلکه از عمل کتک خوردن به گریه افتاده است.

 غرور او جریحه دار شده و از خود خجالت می کشد که نا مطیع بودن او 

سبب شده که اینطور تنبیه شود. اگر به این مرحله برسیم خیلی موفق شده ایم.

 زیرا خودآگاهی وسیله بسیار خوبی در امر تربیت است.

آیا از طفل خردسال باید انتظار عذر خواهی داشت؟

 نباید او را مجبور به این کار کنید بلکه می توانید با احتیاط طفل را به این کار تحریک نمائید.

زیرا سختگیری در این خصوص یا باعث لجاجت جدیدی می شود  و یا اگر هم عذر خواهی کند

فقط لبهای او حرف می زند نه قلبش، یعنی وانمود به این کار می کند.

بهتر است صبر کنید تا عناد و لجاجت او فروکش کند. در اینصورت خود طفل 

دنبال آشتی می گردد. آزمایشها نشان می دهد کودکانی که کتک می خورند

 به وضوح دارای روحیه و شخصیت آسیب پذیری هستند. مهمتر از همه اینگونه اطفال

 خود دارای روحیه مهاجم و ستیزه جویی می شوند و دوست دارند کتک بزنند.

پس هرگز فرزندان خود را کتک نزنید! و هرگز آنان را در مقابل دیگران تنبیه نکنید

 مخصوصا در مقابل خواهر و برادر! هرگز به نحوی تحقیر آمیز آنان را تنبیه نکنید

 مثلا امر نکنید که در گوشه ای بایستند یا زانو بزنند و یا تعظیم کنند.

اینگونه تنبیهات قدیمی شده و باید آنها را فراموش کنید.

     

            از کتاب دنیای مادر و کودک 2 ( چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم )

            نوشته : خانم دکتر یوهاناهارر    ترجمه : زینت صوفی سیاوش



زمان قبل از ورود به مدرسه


اطفال در سنین سه تا شش سالگی مایل به یادگیری و بسیار با استعداد هستند


بعلاوه ثابت شده است که استعدادها فقط ارثی نیستند بلکه می توان آنها را توسط

هدایت صحیح و به موقع، تحریک کرد و شکوفا ساخت و یا بالعکس استعدادها

را از بین برد و ضایع ساخت.

ما باید سعی کنیم که طفل استعدادهای نهفته خود را شکوفا سازد چه در زمینه بیان

و نطق و چه در خصوص کارهای فنی مانند " نقاشی، ساختمان سازی و غیره "

باید به او شخصیت بدهیم، در او شجاعت به وجود بیاوریم، بگذاریم شخصا فکر

کند و مستقلا تصمیم بگیرد نه اینکه فقط در چارچوب کارهای دیکته شده عمل

نماید.

در این مورد چند قانون کلی را باید رعایت نمود :

1- برای پیشبرد استعدادهای کودکان باید با گامهای کوچک به جلو رفت.

2- هر کودکی روش خاص خود را دارد. باید همواره این نکته را در

نظر داشت.

3- کوچکترین پیشرفت را باید فورا تشخیص داد و تشویق نمود. هرگز نباید

او را سرزنش، یا ملامت کرد.

4- از هرگونه آمادگی برای یادگیری چه در زمینه بازی و چه در مورد کارها

باید استقبال کرد. کودک باید با تشویق و از روی رضایت آنرا انجام دهد. اگر

اشتیاق در طفل از بین رفت نباید به زور متوسل شد.

5- در پیشرفت کارها نباید حساسیت بخرج داد. اگر در اجرای یک کار، طفل

همسال دیگری جلوتر بود مساله مهمی نیست.


به چه کارهایی باید کودک را تشویق نمائیم؟

در حقیقت به همه کار:

به تحرک بدنی (نرمش-ورزش)، به برقرار ساختن ارتباط با سایر افراد،

برای تشکیل گروه و اجتماع مانند بزرگتران، به رعایت نظافت و بهداشت بدن،

موزیک، خوانندگی و سخنوری، مهمتر از همه تشویق در ادبیات و زبان،

طفل باید یاد بگیرد که بتواند خود را بیان کند، و او باید به طور مداوم برای

فراگیری لغات و جملات جدید کوشش کند.

از کتاب دنیای مادر و کودک 2 ( چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم )

نویسنده خانم دکتر یوهاناهارر  مترجم زینت صوفی سیاوش


راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت


بسمه تعالی

کوچک و بزرگ باید بدانیم: راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛

و بندگی، در ترک معصیت است در اعتقادیات و عملیات.

آنچه را که دانستیم، عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم، توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود، هرگز     

پشیمانی و خسارت، در ما راه نخواهد داشت؛ این عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد،

خدای بزرگ، اولی به توفیق و یاری خواهد بود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته، و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین، واللعن علی أعدائهم أجمعین.


                                                       

                                                حضرت آية الله العظمی محمد تقی بهجت « رحمة الله علیه »